Gezocht: leden Cliëntenraad DCG
Met het vertrek van twee leden van onze Cliëntenraad (CR) zijn wij per direct op zoek naar twee nieuwe leden. Bij voorkeur is dit een patiënt van DCG of een naaste betrokkenen van een patiënt. Belangrijk is in ieder geval dat de leden een binding hebben met DCG en woonachtig zijn in het verzorgingsgebied van DCG.
Over de Cliëntenraad
De Cliëntenraad behartigt de belangen van (toekomstige) patiënten van Dialyse Centrum Groningen (DCG). Daarvoor heeft de Cliëntenraad regelmatig overleg met de directie van DCG. De Cliëntenraad denkt mee en adviseert, gevraagd en ongevraagd, over onderwerpen die voor patiënten in de breedste zin van belang zijn. Zo ondersteunen zij DCG in het leveren van kwalitatief hoogwaardige zorg aan haar patiënten. De werkzaamheden van de Cliëntenraad bestaan uit:
- Maandelijkse vergadering (fysiek of digitaal) met uitzondering van juli en augustus
- Het netwerken en onderhouden van contacten met patiënten
- Input leveren voor de patiëntnieuwsbrief van DCG
Voorbeelden adviezen CR
De afgelopen periode heeft de CR onder andere geadviseerd over en meegedacht in:
- inkrimping of uitbreiding van specifieke werkzaamheden
- het vaststellen of wijzigen van een klachtenregeling
- het vaststellen van het beleid op het gebied van veiligheid, gezondheid en hygiëne
- de implementatie van het patiëntportaal MijnDCG
- jaarplannen en het meerjarenbeleid
Profielschets
Voor de werving van een nieuw lid is de volgende profielschets opgesteld:
- bij voorkeur directe ervaring heeft (of heeft gehad) met de dialysezorg binnen DCG
- of een lid dat directe betrokkenheid heeft bij een patiënt van DCG
- de belangen van de patiënten voorop stelt
- graag met patiënten contacten onderhouden/wil netwerken
- zich kan inleven in de patiënt
- in staat is verbinding te maken tussen cliëntenbelang en belang(en) van DCG
- goede sociale vaardigheden (samenwerken in teamverband) heeft en een kritisch positieve instelling kan laten zien
- goede communicatieve vaardigheden (luisteren, verwoorden van standpunten, respectvol kunnen optreden) heeft
- gemotiveerd is
- vertrouwelijke informatie ook zo behandelt
- bij voorkeur beschikt over enige computervaardigheden
- woont in het werkgebied van DCG
- bereid is te reizen om vergaderingen bij te wonen in Groningen (tijdsinvestering: gemiddeld 1 dag per maand: vergadering inclusief voorbereiding)
- Bereid is om zich te scholen op het gebied van medezeggenschap (gemiddeld 1x per jaar)
- financiële/boekhoudkundige kennis en/of interesse is een pré
Belangstelling of meer informatie
Heeft u belangstelling of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de Cliëntenraad via clientenraad@dcg.nl.
- Meer nieuws
-
- 13/09/2023 Tour de dialyse, wij fietsen mee!
- 02/08/2023 Resultaten vanuit het patiënttevredenheidsonderzoek
- 19/06/2023 Jaarbericht DCG: een jaar in vogelvlucht
- 05/04/2023 DCG stopt met MijnDCG
- 09/02/2023 Vernieuwde duurzame dialyselocatie in Stadskanaal
- 07/02/2023 Vernieuwde duurzame dialyselocatie in Stadskanaal
- 21/06/2022 Jaarbericht 2021
- 29/03/2022 Jubileumjaar 25 jaar DCG
- 02/03/2022 Resultaten patiënttevredenheidsonderzoek DCG
- 01/03/2022 Dialyse Centrum Groningen wordt vernieuwd