Ervaringen delen

Inmiddels is de PGO beschikbaar bij DCG en is er een groep patiënten die hier gebruik van maakt. Nachtdialysepatiënt Patrick Medendorp en patiënt centrumdialyse Carin Wolters vertellen wat meer over hun ervaringen met de PGO.

Patrick over de PGO

‘Ik maakte al gebruik van MijnDCG en ook MijnUMCG dus ken dit soort platformen goed. De PGO kende ik wel, maar heb ik sinds kort in gebruik genomen.’ Patrick maakt gebruik van de PGO Quli. ‘Het aanmelden op Quli gaat heel makkelijk, maar ik heb een ICT-achtergrond dus dit soort zaken liggen mij wel’, lacht Patrick. ‘Meestal kijk ik op mijn telefoon en dat werkt heel goed. De informatie die erin staat is heel duidelijk en overzichtelijk, daar ben ik erg tevreden over. Wat voor mij het allerbelangrijkste is, zijn de laboratoriumuitslagen.’

Dag en nacht verschil

Patrick dialyseert in de nacht. Dat houdt in dat hij drie keer in de week bij DCG in Groningen overnacht en dan de hele nacht dialyseert. ‘De nacht is heel anders dan de dag’, legt Patrick uit, ‘wij hebben veel minder contact met de arts en verpleegkundigen en ik ben daardoor altijd erg benieuwd naar mijn laboratoriumuitslagen. Ik stuur zelf ook heel sterk op de informatie vanuit die labuitslagen. En er is daarnaast altijd contact mogelijk hoor, dat is perfect bij DCG. Als ik mail reageren ze heel snel en dat is fijn. Maar ik houd er ook wel van om zelf de touwtjes in handen te hebben en de labuitslagen in de PGO geven de informatie waarmee ik zelf de regie kan voeren en kan bijsturen op bijvoorbeeld mijn voeding. Het is van enorm toegevoegde waarde voor de nachtpatiënten’.

‘De informatie in een PGO draagt eraan bij dat ik zelf keuzes kan maken

‘Ik zou het gebruik van een PGO van harte aanbevelen’, vertelt Patrick. ‘Met name voor de nachtpatiënten, omdat je dan toch minder contact hebt met de arts en verpleegkundigen, is het waardevolle informatie. Kanttekening is wel dat je de uitslagen goed moet kunnen interpreteren. Daar is dus een goede uitleg bij nodig, anders gaan patiënten misschien zomaar dingen doen. Mijn advies is altijd: is iets niet duidelijk of heb je vragen? Stel ze. Dan kun je heel veel met de informatie in een PGO’.

Carin over haar ervaringen met de PGO

Carin: ‘Ik was al bekend met de optie van PGO’s. Het leek mij heel handig dat informatie van alle zorgaanbieders op één platform staat, waar ze alles van elkaar kunnen inzien. Die informatie delen mocht van mij altijd al, maar het PGO biedt hier nu ook de mogelijkheid voor en daar ben ik heel blij mee.’ Inmiddels staan Carins DCG-gegevens in haar PGO. ‘Het is heel mooi dat ik alles nu kan inzien: ziektegeschiedenis, alles over mijn shunt. Straks komen de laboratoriumuitslagen daar ook nog bij en dat is heel waardevol. Daarmee kan ik sturen op mijn eigen gezondheid en in de gaten houden of het goed gaat.’ 

‘Het PGO voegt alle informatie van zorgverleners samen zodat je nog maar één platform hoeft te gebruiken

Op de vraag of zij het zou aanbevelen bij patiënten antwoordt Carin meteen positief: ‘Dat zou ik zeker doen! Sterker nog, ik heb het er al met patiënten over gehad. De meesten reageren wat gereserveerd in eerste instantie omdat ze al zoveel platformen hebben. Maar als ze horen dat het PGO al deze platformen kan vervangen en samenvoegen worden ze heel enthousiast. Verder ben ik zelf ook nog aan het uitzoeken wat ik allemaal kan, maar dat ga ik nog allemaal ontdekken!’.

Compleet en overzichtelijk

Carin heeft, mede op advies van DCG, gekozen voor de PGO van Quli. ‘Dat is een heel mooi en overzichtelijk PGO’, vertelt Carin. ‘Het inloggen gaat heel makkelijk op mijn laptop en ik ben nu al mijn zorgverleners aan het koppelen zodat ik al hun informatie op één plek heb. Dat scheelt enorm, dan hoef ik niet op alle platformen afzonderlijk in te loggen.’

Deze pagina delen: